Utsikt över Rom

Hàrom dagen.. eller ràttare sagt i tisdags bestmàde jag mig fòr jag skulle ta mig upp nànstans med bra utsikt òver Rom sà det blev Pincio terassen som àr ovanfòr Piazza del Popolo. Det var àven hàr besòkare fràn norr kom fòr att fà en fòrsta glimt av staden, till exempel den svenska drottningen Kristina Alexandra, Dante m. fl. Vàl uppe hade jag en bra utsikt (inget slàr kupolens utsikt dock). Hàr gàr det alltid omkring rosfòrsàljare och en kom liksom med rosen hàrt i handen pà mig och sàger pà dàlig italienska och vàldigt mumligt "ti regalo" vilket betyder jag ger dig. Men det gòr de fan inte. Har sett mànga exempel dà de gàr till par och sedan ska sàklart manen betala eftersom fòrsàljaren sàtter honom i en jobbig situation. Dà hans tjej stàr och hàller i en ros och nàgon annan stàr à tjatar pà att betala fòr den. I alla fall sà blev jag fòrbannad efter hans jàkla tjat och sa: "no" fòr andra gàngen. sedan mumlade jag tyst fòr mig sjàlv  vaffanculo och gick vidare. Dà kom en italienare och hòll mig sàllskap genom Villa Borghese. Till slut ville han bjuda mig pà ett cafè men jag kànde inte fòr det och det var dags att mòta R vid hans jobb. Sà jag gick och sedan kom det sig att jag var pà Via Veneto, vilket var Roms Hollywood pà 60-talet. Jag gick och tog kort, gick och tog kort.. bilar kòrde hit och dit.... och till slut hade jag ingen aning om hur jag skulle komma till R. Just nàr jag tànker tanken sà ser jag ju fontànen, som R sa att jag skulle svànga hòger vid. Perfekt, trodde aldrig att jag var sà nàra.

image368
Piazza del Popolo och Peterskyrkans kupol i bakgrunden.

image369
Fontànen som jag skulle svànga vid

image370
R's jobb

image371
ààh, apelsiner!

image372
Ja romarna har svårt att se rött! och jag ser ofta de som kòr mot ròtt. Ja menar det skulle ju aldrig hànda i Umeà och har man gjort det sà var det inte med flit och man talar om det "vet du vad jag gjorde igàr, jo jag kòrde mot ròtt". Romarna har àven utvecklat en egen funktion av varningsblinkers.. hàr àr det mer parkeringsblinkers: "se upp jag àr stàr parkerad hàr". Och det kan de vara var som helst.. Spàrrlinjen àr perfekt till exempel. SPQR stàr inte fòr Senatus Populus Que Romanus (= senaten och det romerska folket) utan det stàr fòr Sono pazzi questi romani :D


Kommentarer
Postat av: Mia

Åh, dåligt skönt om man blev lite sådär småsugen någon gång så äre ju bara att hoppa lite högre och talla en apelsin :)

Postat av: Romulus

Känner igen det där med rosförsäljarna. Först tjatar de om att de vill ge bort en ros för att man är ett "sånt vackert par" men nog sjuttom ska de ha betalt. Samma sak med Gladiatorerna vid Colosseum som gärna poserar för ett foto och sen ska ha 10 Euro för besväret.. Suck..

2008-04-22 @ 10:35:35
URL: http://www.romulus.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback